Загальні відомості
Автоматизована Банківська Система «БІС ГРАНТ» (АБС «БІС ГРАНТ») є інтегрованою системою, призначеною для забезпечення повного технологічного циклу сучасного українського комерційного банку.
В основу архітектури Системи закладений принцип централізованого збереження і єдиних механізмів обробки і доступу до інформації. Такий підхід забезпечує наступні переваги:
- Система працює в режимі реального часу; у кожний момент інформація в Системі відображає реальний стан справ банку.
- функції, що можуть виконуватися користувачем, і доступна йому інформація обумовлюються винятково правами користувача в Системі і ніяк не залежать від того, на якому конкретному робочому місці він у даний момент знаходиться.
централізоване збереження і єдність механізмів обробки інформації дозволяють уникнути дублювання даних, що підвищує їх вірогідність і гарантує цілісність; одноманітно реалізовувати різні, на перший погляд, банківські операції; полегшити процес нарощування функціональності Системи.
АБС «БІС ГРАНТ» побудована за трирівневою архітектурою: робочі місця – сервер додатків – сервер бази даних. При цьому на робочі місця покладаються тільки функції відображення і введення, а обробка інформації відбувається на серверах бази даних і додатків.
Масштабування Системи здійснюється, головним чином, шляхом нарощування потужності серверів і ніяк не торкається робочих місць. Робота з віддалених робочих місць по виділених чи комутованих лініях нічим принципово не відрізняється від роботи локальних користувачів, що вирішує проблему підключення і супроводження відокремлених безбалансових підрозділів банку, забезпечує можливість роботи ТВБВ з використанням єдиної централізованої бази даних у реальному масштабі часу. При цьому всі операції, виконані в кожному з підрозділів, відображаються в єдиному балансі банку. У той же час, існує можливість надання інформації, як про проведені операції, так і про залишки на рахунках у розрізі підрозділів, за якими вони закріплені.
Для роботи безбалансових відділень, незалежно від їхньої кількості, потрібно тільки одна установка Системи в центральному офісі банку.
АБС «БІС ГРАНТ» постійно розвивається, розширюється її функціональність. Внесення в Систему доробок, пов’язаних зі зміною нормативної і законодавчої бази, зокрема:
- зміною правил бухгалтерського й аналітичного обліку;
- зміною в правилах роботи і форматах даних СЕП НБУ;
- появою нових нормативних актів, що відносяться до питань, розв’язуваних за допомогою Системи
здійснюється в рамках стандартного супроводження. Доробка проводиться до вступу в силу нормативних актів.
Крім доробок Системи, пов’язаних зі змінами нормативної і законодавчої бази, щорічно випускається не менш чотирьох релізів Системи, розроблювальних з урахуванням:
- результатів вивчення потреб українських банків;
- рішень щорічного семінару асоціації користувачів «БІС ГРАНТ»;
- побажань і заявок клієнтів, що надходять у службу супроводження.
Функціональний склад системи
В АБС «БІС ГРАНТ» реалізована більшість операцій, необхідних для функціонування українського комерційного банку:
- Ведення Головної книги:
- єдиний масив клієнтів банку, ведення історії параметрів клієнтів;
- єдиний масив аналітичних мультивалютних рахунків, можливість настроювання набору необхідних параметрів рахунка і припустимих значень цих параметрів, збереження історії параметрів рахунків, ведення архіву залишків і оборотів по рахунках;
- обробка платіжних (оперативних) документів, включаючи контроль повноти і правильності заповнення реквізитів документів; настроюваний механізм маршрутизації і візування; механізм підтримки групових проводок;
- Розрахунково-касове обслуговування клієнтів (юридичних і фізичних осіб), автоматична генерація проводок оплати послуг банку (комісії) при введенні клієнтських платежів, настроювання стандартних і індивідуальних тарифів і алгоритмів розрахунку сум комісії банку;
- Ведення кредитних і депозитних договорів з фізичними і юридичними особами, а також міжбанківських кредитів, овердрафта і договорів кредитної лінії, можливість додавання нових типів договорів і параметрів до існуючих типів без модифікації програмних модулів; ведення історії операцій за договором; автоматичне відображення на позабалансових рахунках зобов’язань по договорах овердрафта і кредитної лінії; можливість ведення довільної кількості договорів забезпечення кредиту («Застава», «Гарантія»); можливість укладання договорів на стандартних умовах з автоматичним відкриттям усіх необхідних рахунків і друком тексту договору за заданим зразком;
- Автоматичний розрахунок і відображення в балансі відсотків за усіма видами договорів, підтримка різних алгоритмів розрахунку, календарів нарахування і сплати відсотків за кожним договором з автоматичним контролем термінів погашення заборгованості; можливість настроювання схем і термінів виконання бухгалтерських проводок відповідно до прийнятої в банку технології; автоматичне зарахування відсотків за заданою схемою (на поточні чи картрахунки); можливість нарахування відсотків у гривні по споживчих кредитах у валюті;
- Касові операції, можливість автоматичного обліку надходжень/витрат по касі в режимі реального часу і формування необхідних касових документів у розрізі виконавців; обліку операцій у вечірній касі, автоматичного обліку операцій інкасації; приймання/видачі цінностей, підтримки кас ТВБВ, обмінних пунктів та ін.;
- Обслуговування фізичних осіб без відкриття рахунків (приймання комунальних платежів, оплати за товари і послуги, приймання і видача грошових переказів у національній і іноземній валюті);
- Операції з цінними паперами (розрахунок амортизації дисконту/премії, щомісячний розрахунок резерву під операції з цінними паперами та ін.);
- Валютні операції (операції з готівковою валютою; обслуговування клієнтів, у т.ч. клієнтів філій, за торговими валютними операціями; контроль експортно-імпортних контрактів; операції на міжбанківському валютному ринку; ведення валютних коррахунків; взаємодія із системою S.W.I.F.T.; контроль валютної позиції);
- Формування вихідних документів і звітності (НБУ, ДПА та ін.);
- Фінансовий моніторинг відповідно до вимог Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом”, нормативних документів ДФМ і НБУ (автоматичний відбір операцій, що підлягають фінансовому моніторингу; ведення реєстру операцій, що підлягають фінансовому моніторингу; інформаційний обмін з уповноваженим органом; формування вихідних документів);
- Взаємодія з платіжними системами:
- інтерфейс із системою електронних міжбанківських розрахунків НБУ (СЕП НБУ і СТП);
- інтерфейс із системами обслуговування пластикових карт;
- підсистема міжбанківських валютних переказів «Анелік»;
- Внутрішня бухгалтерія банку (облік основних засобів і товарно-матеріальних цінностей; кадри і заробітна плата; облік кредиторської і дебіторської заборгованості; податковий облік);
Сервісні функції Системи (ведення нормативно-довідкової інформації; внутрішній аудит; розмежування доступу до інформації і керування правами користувачів; автоматизоване розсилання, установка і контроль змін).
Відкритість Системи та можливості до розширення її функціональності
Враховуючи те, що кожний банк має свою специфіку у вигляді характерного для нього набору операцій, форм вихідних документів і технологічних ланцюжків обробки інформації, а також може використовувати різні додатки, що автоматизують його діяльність: аналітичні, депозитарні, інтерфейси з різними платіжними системами й ін., Система зроблена відкритою та з можливостями налаштування, що забезпечує просте і зручне підключення зовнішніх додатків.
Завдяки відкритості архітектури Системи і наявності вбудованих механізмів опису технологічного процесу, існує можливість гнучкого керування технологією обробки інформації з урахуванням специфіки кожного банку, додаткового розширення функціональності Системи, включаючи:
- створення шаблонів договорів, рахунків і операцій;
- настроювання маршрутів візування документів;
- створення періодично виконуваних користувальницьких процесів;
- настроювання меню;
- створення і підключення вихідних документів і файлів внутрішньої звітності.
Надійність та захист інформації
АБС «БІС ГРАНТ» забезпечує високий рівень інформаційної безпеки банку за рахунок створення захищеного середовища обробки інформації на декількох рівнях. Використання в якості базових програмних засобів багатозадачної високонадійної операційної системи Linux і реляційної СУБД Oracle, що задовольняють загальновизнаному у світі рівню безпеки, полегшило розробникам Системи вирішення питань захисту інформації на рівні бази даних і операційної системи, резервного копіювання і відновлення після збоїв, оскільки всі ці операції гарантовано забезпечуються базовими програмними засобами.
На рівні прикладного програмного забезпечення АБС «БІС ГРАНТ» реалізовані підсистеми:
- розмежування доступу до інформації і керування правами користувачів, що є логічним продовженням механізмів СУБД Oracle і забезпечує надання кожному користувачу строго регламентованого набору повноважень як на виконання тих чи інших операцій, так і на доступ до відповідної частини інформації БД. Завдяки своїй відкритості, підсистема розмежування доступу дозволяє також інтегрувати керування правами доступу до зовнішніх стосовно АБС “БІС ГРАНТ” додатків;
- внутрішнього аудита, що протоколює всі зміни в таблицях Системи.
Захист цілісності електронних документів у процесі їхньої обробки забезпечується накладенням на них ЕЦП. Система дозволяє формувати/зберігати довільну кількість ЕЦП для кожного документа і настроїти різні необхідні набори підписів для різних видів документів.
Підтримка інфраструктури банку
АБС «БІС ГРАНТ» підтримує роботу багатофілійного банку з довільною кількістю філій, включаючи:
- формування зведеної звітності в необхідних розрізах;
- контроль фінансових операцій філій;
- керування консолідованим кореспондентським рахунком (з використанням або без ВПС «ГРАНТ»).
Інсталяція Системи провадиться на кожній філії, а обмін інформацією між філіями і головним банком може здійснюватися як з використанням корпоративної обчислювальної мережі, так і шляхом обміну файлами в режимі off-line.
Для роботи безбалансових відділень, незалежно від їхньої кількості, потрібно тільки одна установка Системи в центральному офісі банку.
Впровадження та супровід
Розроблена СНВФ «АРГУС» методика встановлення та запуску АБС «БІС ГРАНТ» пройшла багаторазову перевірку при виконанні компанією договорів з постачання Системи та довела свою надійність.
Встановлення та запуск Системи у Замовника передбачають поетапне виконання таких робіт:
- попереднє (передпроектне) обстеження, яке проводиться спільно з представниками Замовника та допомогаэ визначити: особливості банківської технології, стану апаратних засобів, топології корпоративної обчислювальної мережі; складання списку необхідного устаткування та базових програмних засобів (СНВФ «АРГУС» є офіційним партнером корпорації Oracle і може забезпечити постачання продуктів Oracle, а також інсталяцію базових програмних засобів у Замовника). При необхідності проводяться роботи з адаптації, модифікації та розширенню функціональних можливостей АБС «БІС ГРАНТ» відповідно до вимог Замовника;
- попередня установка Системи на технологічному сервері Замовника;
- навчання персоналу;
- адаптація та тестування Системи (розробка спільно з фахівцями Замовника технології перенесення даних, виконання робіт по перенесенню даних, налаштування усіх підсистем АБС «БІС ГРАНТ» відповідно до прийнятої в банку технології, опрацювання технології виконання процедур резервного копіювання та відновлення інформації, проведення дослідної експлуатації Системи);
- переведення Системи в штатну експлуатацію (за бажанням Замовника експлуатація Системи перші 3-7 днів може відбуватись при безпосередньому контролю фахівців СНВФ «АРГУС»).
Супровід Системи передбачає:
- Надання інформації про зміни, що вносяться до Системи, та її розвиток;
- Передача Замовнику нових програмних модулів Системи;
- Внесення до Системи доопрацювань, пов’язаних зі зміною нормативної та законодавчої бази, зокрема:
- зміною правил бухгалтерського та аналітичного обліку;
- зміною в правилах роботи і форматах даних СЕП НБУ;
- появою нових нормативних актів державних органів, що відносяться до питань, які вирішуються за допомогою Системи.
- Доопрацюваня Системи які пов’язани з експлуатаційними та методологічними особливостями проведення банківських операцій Замовником, у випадку якщо ці доопрацювання не приводять до зміни базових функцій і принципів побудови Системи, а також не суперечат чинному законодавству і можуть бути включені в стандартну поставку Системи. Ці доопрацювання виконуються на умовах, що додатково узгоджені з Замовником;
- Надання Замовнику технічної документації з описом нових функціональних можливостей та змін у програмних модулях Системи, та правил їх експлуатації;
- Усунення виявлених помилок в Системі;
- Консультації гарячої лінії;
- Усунення аварійних ситуацій протягом 24 годин з моменту дзвінка від служби Замовника в службу супроводу Виконавця.
Також можливе створення додаткових підсистем за технічним завданням Замовника.